الکتروموتور پله ای یا همان الکتروموتور سه فازهمانطور که میدانیم الکترو موتور های پله ای یکی از قالب های دسنگاه های نپتنظیم مکان میباشد.خصوصا زمانی که قسمتی از دستگاه های دیجیتال میباشد بنابرین این محصول در دستگاه های که باید انها را کنترل کرد وجود دارد در تصویر زیر شما نمای این الکتروموتور پله ای را مشاهده میکنید.

الکترموتور موتوژن

ساختار الکتروموتور پله ای

شامل اهنرباهای قوی هستن که به وسیله ای یک دسته از اهنرو باهای خارجی که به صورت الکترونیکی روشن و خاموش می‌شوند، کنترل می‌شود،این دینام های پر قدرت ترکیبی از یک سلونوءید است این موتور ها معمولا دارای چهار قطب می باشند که سیم پیچی ها بروی این 4قطب قرار میگیرند این موتور ها با فرستادن اعداد باینری 0.1 به این سیم ها در اصل میدان مغناطیسی تولید می کنند که که باعث به حرکت امدن این موتور میشود.

دلیل اینکه این الکترموتور ها بر حول محور خود نمیچرند این است که اعداد باینری به درست ارسال نمیشود!

و اگه این دینام ها زاویه حرکتش ۷درجه باشد این موتور در هر باری که سیم پیچ هاش حاوی ولتاژ می شوند۷ درجه در سمت حرکت عقربه های ساعت یا خلاف جهت آن می چرخند این ۷ درجه چرخش برای این موتور پله ای نمونه یک پله یا یک step محسوب می شود ۱۰۰تا ۲۰۰ پله کمتر یا بیشتر بسته به نوع موتور خواهد داشت.

مزایا و معایب الکتروموتور پله ای

مزایا

  1. کنترل دیجیتالی ساده
  2. فاقد خطای تجمعی
  3. توقف ناگهانی بدون آسیب
  4. بدون جاروبک
  5. بدون نیاز به فیدبک
  6. پایدار
  7. ساختمان مکانیکی ساده
  8. راه‌اندازی ساده و ارزان

معایب

  1. توان خروجی محدود
  2. دوران با پله ثابت
  3. قادر به تغذیه بار با اینرسی زیاد نیست.
  4. پرش و نوسان زیاد
  5. راندمان کم

انواع دینام های پله‌ای

  • موتالکترومکانیکی
  •  الکترومغناطیسی
  •  هیدرولیکی

موتور های پله‌ای الکترومغناطیسی کاربرد بیشتری دارد.

روتور موتورهای مغناطیس دائم(PM) از مغناطیسهای دائم تشکیل گردیده‌است و و با جاذبه و دافعه بین مغناطیس روتور و مغناطیس استاتور عمل می‌نماید.

موتورهای با مقاومت مغناطیسی متغیر از یک صفحه آهنی به عنوان ویبره بدنه استفاده گردیده و بر این اساس عمل می‌نماید که حداقل مقدار مقاومت مغناطیسی، زمانیکه روتور در حال جذب به سمت قطبهای استاتور است، زمانی رخ می‌دهد که حداقل فاصله وجود دارد.

الکتروموتور پله ای

الکتروموتور پله‌ای یک الکتروموتور بدون جاروبک و سنکرون است که حرکت آن به صورت پله‌ای و گسسته است. در حالت کلی، موتور پله‌ای در هر پله یا گام به اندازه ۱٫۸ درجه می‌چرخد و در نتیجه، ۲۰۰ پله را برای چرخش یک دور کامل می‌پیماید.

این نوع موتورها در زاویه‌های پله ۳۰، ۱۵، ۵، ۲٫۵ و ۲ درجه‌ای نیز موجود هستند. موتورهای پله‌ای بر اساس اصول الکترومغناطیس کار می‌کنند و می‌توان آن‌ها را بدون فیدبک کنترل کرد. از آنجایی که موقعیت و سرعت این موتورها با کمک سیستم‌های کنترل پیشرفته رایانه‌ای به دقت قابل کنترل است، در بسیاری از کاربردهای مرتبط با کنترل دقیق موقعیت، مانند رباتیک، مورد استفاده قرار می‌گیرند.


جمع بندی

الکتروموتور پله ای که یکی از مدل های الکتروموتور های موتوژن می باشد دارای ویژگی های خاصی بود که در این سعی کردیم به شما کمک کنیم در مورد الکتروموتوژن ها

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *