وجود یک سیستم در جهت منتقل نمودن قدرت موتور به چرخ های یک وسیله، بسیار مهم و حیاتی است. موتور گیربکس یکی از انواع موتورهای الکتریکی است که به عنوان ضروری ترین و اساسی ترین بخش های وسیله نقلیه معرفی شده است.

امروزه از این قطعه در بسیاری از پروژه های مختلف استفاده می شود و همان طور که از نامش پیدا است از ترکیب و تلفیق یک موتور الکتریکی و یک گیربکس ساخته و تولید شده و به عنوان یکی از قطعات پرکاربرد، وظیفه تغییر دادن دور و گشتاور موتور را در جهت رسیدن به دور و قدرت مورد نظر را بر عهده دارد.

می توان گفت میزان ارزش و اهمیت موتور گیربکس به اندازه ای است، که می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای موتور باشد. حال در ادامه می خواهیم شما را با یکی از نمونه های پرکاربرد موتور گیربکس یعنی موتورگیربکس حلزونی و قابلیت های آن آشنا سازیم.

 

موتور گیربکس حلزونی چیست ؟

موتور گیربکس حلزونی یکی از مدل های مختلف این موتور است. گیربکس حلزونی یکی از بهترین ترین کاهنده های سرعت و افزایش قدرت است. همچنین آلودگی صوتی کمی ایجاد می کند و از نظر اندازه نیز کوچک است و راندمان کاری بالایی دارد که باعث شده است بسیار مورد استفاده قرار گیرد.

این گیربکس از دو دنده تشکیل شده است، یکی قسمت مارپیچ که از جنس فولاد و دیگری قسمت دنده که از جنس برنز ساخته شده است. اسم دیگر آن 90 درجه است به خاطر اینکه زاویه خروجی آن به صورت ۹۰ درجه می باشد.

 

این گیربکس پیچشی، از یک ماردون و یک چرخ دنده درگیر تشکیل شده است. همچنین در برابر لرزش و تکان های دستگاه مقاومت بالایی دارد. چون جنس بدنه آن از چدن یا آلومینیوم است، این مدل از یک هاب کروی، شافت و بلبرینگ تشکیل شده است و امکان اتصال مستقیم شفت به الکتروموتور در آن وجود دارد.

 

اجزای سازنده گیربکس حلزونی

دنده های گیربکس حلزونی و جنس آن

تغییر 90 درجه ای زاویه خروجی، توسط دنده ماردون فولادی بوده که با دنده خروجی برنجی در تماس است و این کار را با کاهش دور انجام می‌دهد. این خاصیت باعث شده برای میکسرهای کوچک یکی از بهترین انتخاب های مهندسان باشد

. دنده گیربکس حلزونی از ترکیب آلیاژ فسفر و برنز ساخته شده که موجب ایجاد سختی، استحکام و مقاومت درمقابل سایش می گردد. با این روش عمر دنده فداشونده (دنده برنجی) بیشتر خواهد شد.

جنس ماردون فولادی که در ورودی گیربکس حلزونی قراردارد و از یک سمت به نیروی محرکه که معمولا الکتروموتور است وصل می باشد، از آلیاژ فولاد سخت کاری شده، ساخته شده که جهت کاهش صدا سنگ خورده است.

در قسمت بیرونی آن دو نوع پوسته جهت نگهداری دنده ها داریم که در اکثر موارد از پوسته آلومینیوم استفاده می گردد. از پوسته چدنی برای مواردی استفاده می شود که بیشتر از 500 نیوتن گشتاور را تحمل می کنند. حداکثر گشتاور قابل تحمل در گیربکس حلزونی 4000 نیوتن متر است.

انواع گیربکس های حلزونی

انواع گیربکس های حلزونی از سه مدل چرخ دنده استفاده می کنند. اولین مدل چرخ دنده ها، بدون گلوگاه یا شیار می باشند. دومین مدل از چرخ دنده ها، دارای یک گلوگاه یا شیار می باشد و سومین حالت از آن نیز چرخ دنده های دارای دو گلوگاه یا شیار می باشند که می توانند بیشترین مقدار بار و ضریب تبدیل را ارائه دهند.

گیربکس های حلزونی به صورت عمده به دو دسته تقسیم می شوند:

  • گیربکس های کتابی یا NMRV
  • گیربکس های WPKA

1– گیربکس حلزونی vf : در این نوع گیربکس ها، انتقال حرکت به وسیله یک جفت شافت و چرخ دنده حلزونی صورت می گیرد.

2– گیربکس حلزونی rvf : نمونه ای از گیربکس هایی هستند که دارای یک جعبه تقلیل اولیه و یک جفت چرخ دنده مارپیچ هستند.

3– گیربکس MVF : در این نوع گیربکس ها نحوه اتصال به موتور از طریق هالوشفت یا یک مادگی صورت می گیرد که مستقیما به تجهیز محرک متصل می گردد. ضمنا باید توجه کرد که این وسیله محرکه حتما دارای فلانچ باشد که با فلانچ MVF کوپل مستقیم خواهد شد. 

4– گیربکس FC : در هر دستگاهی که در بخش خروجی احتیاج به نصب گیربکس به شکل مستقیم باشد، گیربکس های FC مورد استفاده قرار می گیرند. این گیربکس ها در دیگ های آشپزی لبنیات، میکسرهای بتن و … بالاترین کاربرد را دارد. جنس ماردون گیربکس های حلزونی FC، معمولا از جنس فولاد و جنس دنده های گیربکس اغلب از جنس برنج می باشد.

 

انواع موتور گیربکس حلزونی

 

قدرت گیربکس حلزونی چه قدر است؟

دو نوع گیربکس حلزونی داریم یکی دو دنده با راندمان 0.7 و دیگری چهار دنده با راندمان 0.85 که مدل دو دنده آن توسط ایران، چین و ایتالیا ساخته می شود. مدل چهار دنده نیز معمولا توسط آلمان ساخته می شود. در مدل چهار دنده گیربکس، دو دنده اول آن از نوع هلیکال و جنس فولاد آبکاری شده می باشد و جنس دنده حلزون (ماردون) و چرخ حلزون از فسفر برنز است.

نوشته های توصیه شده

19 دیدگاه

  1. Your post is really insightful. We appreciate the time and effort the author put into posting it. Thanks for bringing up the topic.

  2. Thank you for providing your insights with the world. I really appreciate visiting your blog.

  3. На сервисе сервисного обслуживания автомобилей мы предлагаем полный спектр услуг по компьютерной диагностике и электронной настройке для всех марок авто. Специалисты [url=http://wdw360.com/proxy.php?link=https://tuning-chip.com.ua ]tuning-chip.com.ua[/url] используют современное оборудование для корректировки параметров двигателя и электронных систем. Наш техцентр в Харькове выполняет квалифицированное удаление системы AdBlue, ликвидацию сажевого фильтра, восстановление иммобилайзеров и изготовление автомобильных чип-ключей. Также мы предлагаем программную диагностику Renault, BMW, Hyundai, Volvo и других марок, очистку форсунок, восстановление и ремонт фар. Для владельцев мотоциклов доступен программная оптимизация, обеспечивающий повысить мощность и улучшить динамические характеристики. Экспертный подход к ремонту ДВС и работе с топливной системы гарантирует качественный результат и увеличение срока службы вашего транспортного средства.

    Источник: [url=http://forums.spacewars.com/proxy.php?link=https://tuning-chip.com.ua ]Отключение системы adblue на tuning-chip.com.ua [/url]

    Готов помочь в любое время и в любых обстоятельствах по вопросам чип тюнинг мотоцикла - обращайтесь в Telegram luf62

  4. Промежуточные серверы играют ключевую роль в обеспечении безопасности компанейских сетей. Они выступают в качестве связующего звена между пользователем и интернетом. Новейшие [url=https://graph.org/Kak-vybrat-optimalnyye-nastroyki-proksi-03-31 ]ферма мобильных прокси [/url] предлагают улучшенный функционал, включая настройку чередования IP-адресов по желанию клиента. Обработка скорости и пропускная способность таких решений находятся на отличном уровне, что делает их идеальными для корпоративного использования.

    Источник: [url=https://graph.org/Kak-vybrat-optimalnyye-nastroyki-proksi-03-31 ]мобильные shared прокси [/url]

    Если у вас возникли сложности, мне будет приятно предложить решение по вопросам Мобильные прокси польши - стучите в Telegram prq23

  5. Восстановление бампера автомобиля — это актуальная услуга, которая позволяет восстановить изначальный вид транспортного средства после мелких повреждений. Современные технологии позволяют устранить потертости, трещины и вмятины без полной замены детали. При выборе между ремонтом или заменой бампера https://telegra.ph/Remont-ili-zamena-bampera-05-22 важно рассматривать масштаб повреждений и экономическую целесообразность. Качественное восстановление включает шпатлевку, грунтовку и покраску.

    Смена бампера требуется при значительных повреждениях, когда реставрация бамперов неэффективен или невозможен. Цена восстановления варьируется от типа материала изделия, степени повреждений и модели автомобиля. Пластиковые элементы поддаются ремонту лучше железных, а новые композитные материалы требуют профессионального оборудования. Профессиональный ремонт продлевает срок службы детали и поддерживает заводскую геометрию кузова.

    Готов помочь в трудную минуту по вопросам Замена радиатора мазда 6 без снятия бампера - стучите в Telegram sdh19

  6. Top https://shorturl.fm/YvSxU

  7. https://shorturl.fm/XIZGD

  8. https://shorturl.fm/m8ueY

  9. https://shorturl.fm/a0B2m

  10. https://shorturl.fm/9fnIC

  11. https://shorturl.fm/j3kEj

  12. https://shorturl.fm/68Y8V

  13. https://shorturl.fm/68Y8V

  14. https://shorturl.fm/6539m

  15. https://shorturl.fm/6539m

  16. https://shorturl.fm/9fnIC

  17. https://shorturl.fm/Kp34g

  18. https://shorturl.fm/hevfE


افزودن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *