درمیان الکتروموتور ها و یا دینام ها الکترو موتور های تک فاز ac  طرفدار بیشتری دارد به این دلیل قیمت کمتری نسبت به انهای دیگر دراد و هزینه نگهداری ان کم می باشد.

این  با یک کلاف کار می کند و  به یک منبع تغذیه متصل است در تمامی موتور های برقی روتور انها از نوع سنجاقی می باشد و هنگامی که به یک منبع تغذیه متصل هستند کلاف ها جریان متناوب دارند.

انواع الکتروموتور های تک فاز

 

الکتروموتور تک فاز القایی AC با استارت خازنی

الکتروموتور های خازنی که در بالابر های موجود است و قدرت خاصی برای دستگاه های صنعتی بزرگ است.

الکتروموتور تک فاز بالابر

این نوع الکتروموتور همانند معمولی با فاز شکسته، این نوع الکتروموتور یک سوئیچ گریز از مرکز داشته که هنگامی که محور الکتروموتور به ۷۵ درصد سرعت نامی می‌رسد، پیچه استارت را از مدار خارج می‌نماید. از آنجا که خازن در مدار استارت است، گشتاور استارت بیشتری تولید می‌کند که معمولاً در حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ درصد گشتاور نامی است

 القایی AC با خازن دائمی اسپلیت

الکتروموتور تک فاز

 

این الکتروموتور تک فاز نوعی خازن دائماً متصل به صورت سری به پیچه استارت دارد. این کار سبب آن می‌شود که پیچه استارت تازمانی که محور الکتروموتور به سرعت چرخش نامی خود برسد .

بصورت پیچه‌ای کمکی عمل کند. از آنجا که خازن عملکرد اصلی، باید برای استفاده مداوم طراحی شده باشد.

الکتروموتور تک فاز القایی AC با قطب سایه دار (با حلقه اتصال کوتاه)

این دینام ها با قطب سایه دار فقط یک پیچه یا کلاف اصلی دارند و پیچه یا کلاف راه انداز ندارند. استارت خوردن بوسیله طرح خاص آن که حلقه پیوسته مسی ای را دور قسمت کوچکی از هر قطب الکتروموتور حلقه می‌کند انجام می‌شود.

  • الکتروموتور با خازن دائم کار (رله ای): در موتورهای تک فاز رله ای یا خازن دائم کار، از یک خازن به صورت دائم و ثابت در مدار استفاده می شود تا گشتاور و بازدهی موتور به مقدار بهینه نزدیک شود. این خازن ها برخلاف خازن استارتر همیشه در جریان مدار هستند. بنابراین نیاز به کلید گریز از مرکز برای خروج از مدار ندارند.
    الکتروموتور تکفاز با خازن دائم کار در واقع از خازنی ثابت به طور مداوم بهره می گیرد تا در تمام مراحل، کیفیت فنی خود را ثابت نگه دارد. این خازن توان بیشتری برای مقابله با آسیب دیدگی نسبت به حضور مداوم در مدار نسبت به خازن استارتر دارد.خازن دائم در این نوع موتورها ظرفیت کمتری از خازن های استارتر دارد اما بنا به شرایطی خاص، می تواند به عنوان استارتر نیز مورد استفاده قرار بگیرد. اما برعکس این موضوع حتی در شرایط ویژه هم درست نیست. یعنی یک خازن استارت را به دلیل آسیب پذیری بالای آن در برابر حضور مداوم در مدار، نمی توانیم به جای خازن دائم استفاده کنیم.

 

  • الکتروموتور القایی دو خازنی (کلاچ دار): دیگر نوع موتورهای تک فاز محبوب در میان مشتریان برای کاربردهای مختلف، موتور القایی دو خازنی است. در این موتورها به دلیل استفاده از دو خازن دائم و استارت، کارکرد موتور در بخش های مختلف مانند استارت، سرعت گیری و کار مداوم شرایط بهینه و مناسبی دارد.

 

  • الکتروموتور القایی قطب چاک دار: از نظر قیمتی، موتورهای قطب چاکدار یا قطب سایه دار معمولا شرایط بهتری نسبت به سایر انواع دارند و ارزان تر هستند. البته عملکرد آن ها ملایم نیست و به دلیل نوع راه اندازی با استفاده از مخالفت شار بین قطب ها، گشتاور کمتری نیز نسبت به سایر انواع موتورهای تکفاز با ساختار راه اندازی متفاوت دارند. همچنین لغزش در این نوع از دینام تکفاز بسیار بیشتر از سایر انواع موتورها است.

 

دور خروجی و تعداد قطب

دور خروجی در انواع موتورهای تک فاز معمولا از 750 تا 3000 دور می تواند متغیر باشد. البته با توجه به ویژگی های فنی و مشخصات عملکردی موتورهای دور 3000، استفاده از این نوع مرسوم تر از سایر موتورهای تکفاز با دورهای کمتر است. به همین دلیل است که هرچه از دور 3000 به پایین محصولات را مشاهده می کنیم، تنوع و تعداد انتخاب ها کمتر می شود.

 

تعداد قطب های موتورهای تکفاز معمولا از طریق کارخانه و روی پلاک محصول مشخص می شود. اما حتی اگر هم مشخص نشده باشد. با استفاده از سرعت روتور که روی پلاک نقش بسته است. می توان آن ها را محاسبه کرد.

پوسته الکتروموتور

جنس بدنه مورد استفاده در اکثر انواع الکتروموتور تک فاز. آلومینیومی است. این موضوع به دلیل خاصیت ها و ویژگی های ذاتی این ماده از جمله وزن پایین تر آن نسبت به سایر مواد مانند چدن است. البته در برخی انواع خاص نیز به دلیل نیاز به توان حرارتی و مقاومت بالاتر. جنس بدنه چدنی است.

اما به طور کلی با توجه به اینکه اکثر کاربردهای دینام های تک فاز کوچک و محدود هستند. نیاز به مقاومت حرارتی و خوردگی خاصی ندارند. استفاده از آلومینیوم بهتر و مرسوم تر است. زیرا وزن کل محصول را به شکل قابل توجهی پایین می آورد

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *