الکتروموتور ها و اجزای تشکیل دهنده الکتروموتور تک فاز

 

الکتروموتور سه فاز و تکفاز

وسیله ای که یک الکتروموتور القایی تک فاز را راه اندازی می کند، آغاز گر نام دارد که تنها یک پیچه اضافی در استاتور می باشد.

زمانی که ولتاژ در منبع تغذیه برقرار شود جریانی که در پیچه اصلی ایجاد می شود به دلیل وجود مقاومت در پیچه اصلی ولتاژ تغذیه اصلی را با افت شدید مواجه کرده و در نتیجه ولتاژ به جریان بدل خواهد شد.

الکتروموتور سه فاز و تکفاز

الکترو موتور ها به صورت تک فاز و سه فاز تولید می شوند الکتروموتور های سه فاز بیشتر در کار های صنعتی کاربرد دارند و در توان های کم تری تولید میشوند و الکتروموتور های تک فاز بیشتر در لوازم خانگی استفاده میشوند.

ساختار داخلی الکتروموتور یه فاز و تکفاز

ساختار داخلی هرد و الکتروموتور سه فاز و تکفاز به طور یکسان می باشند. اما با این تفاوت که در تک فاز ها از کلید گریز از مرکز استفاده می شود. این مزیت را الکتروموتور های سه فاز ندارند.

همچنین در دینام ها میدان مغناطیسی دوار محلی است که روتور در آن گردش می کند اما در الکتروموتور سه فاز این استاتور است که به طور معمول و به دلیل سه فاز بودن منبع تغذیه خود ، میدان مغناطیسی را ایجاد می کند.

ایا میدانید روتور قفس سنجاقی چیست؟

معمولا بروی هر وسیله ای یک اسم میگذارند و یا تاریخچه ای دارند و روتور قفس سنجاقی هم از این قاعده مثتثنی نمیباشد.

این روتور را ازاین‌جهت قفس سنجابی می‌نامند که هسته چند تکه استوانه‌ای آن دارای شکاف‌هایی موازی بوده و درون هر شکاف میله‌های رسانای مسی، آلومینیومی و آلیاژی قرار دارد.

این میله‌ها در انتهای خود به‌صورت دائم توسط حلقه‌هایی به یکدیگر اتصال کوتاه دارند. به‌طور مشابه در قفس سنجاب هم حلقه‌ای قرار می‌دهند و سنجاب با حرکت و دویدن بر روی آن باعث چرخش حلقه خواهد شد.

الکتروموتورهای مختلف و همینطور الکتروموتور القایی AC دو بخش اصلی دارند:

  1. استاتور: که بخش ثابت بیرونی دینام به حساب می آید.
  2. روتور: که بخشی است که موتور در آن گردش می کند.

در الکتروموتور بین استاتور و روتور به طور کارشناسی شده و دقیق، فاصله ای وجودرد.

معمولا در همه انواع الکتروموتور ها و الکتروموتور القایی AC جهت به گردش درآوردن روتور از یک میدان مغناطیسی دوار بهره گرفته می شود.

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *